ندا لهردی / اخیراً اخباری درباره ارائه خدمات امنیت بانکداری با استفاده از سیستم تشخیص صدا و لمس توسط بانک HSBC منتشر شد. بهاینترتیب این بانک اعلام کرده است که ۱۵ میلیون مشتری آن میتوانند از این به بعدازاین سرویسها برای حفظ امنیت بیشتر اطلاعات خودشان استفاده کنند. در حقیقت همزمان بااینکه بانکها امکانات و قابلیتهای موجود در تکنولوژیهای دیجیتال مانند ابزارهای موبایل، ابزارهای پوشیدنی و حضور از راه دور را شناسایی کردهاند، موجی نوآوری و استفاده از تکنولوژی در بخش مالی و بانکداری در سالهای اخیر شکل گرفته است. در همین راستا مجله TechWorld به بررسی و معرفی بعضی از تکنولوژیهایی پرداخته است که میتوانند شیوه بانکداری، انجام و استفاده از خدمات بانکی را بهخوبی تغییر دهند. در اینجا با بعضی از این تکنولوژیهای آشنا میشویم:
ندا لهردی / اخیراً اخباری درباره ارائه خدمات امنیت بانکداری با استفاده از سیستم تشخیص صدا و لمس توسط بانک HSBC منتشر شد. بهاینترتیب این بانک اعلام کرده است که ۱۵ میلیون مشتری آن میتوانند از این به بعدازاین سرویسها برای حفظ امنیت بیشتر اطلاعات خودشان استفاده کنند. در حقیقت همزمان بااینکه بانکها امکانات و قابلیتهای موجود در تکنولوژیهای دیجیتال مانند ابزارهای موبایل، ابزارهای پوشیدنی و حضور از راه دور را شناسایی کردهاند، موجی نوآوری و استفاده از تکنولوژی در بخش مالی و بانکداری در سالهای اخیر شکل گرفته است. در همین راستا مجله TechWorld به بررسی و معرفی بعضی از تکنولوژیهایی پرداخته است که میتوانند شیوه بانکداری، انجام و استفاده از خدمات بانکی را بهخوبی تغییر دهند. در اینجا با بعضی از این تکنولوژیهای آشنا میشویم:
تشخیص چهره
شرکت چینی فعال در عرصه تجارت الکترونیک یعنی Alibaba معتقد است که پرداختها میتوانند تنها با یک لبخند انجام شوند! سیستم تشخیص چهره این شرکت که با نام Smile to Pay شناخته میشود، اوایل سال گذشته میلادی توسط «جک ما» مؤسس این شرکت در کنفرانس تکنولوژی این شرکت در نمایشگاه CeBit آلمان معرفی و رونمایی شد. این سیستم قرار است در آیندهای نزدیک بهعنوان بخشی از پلتفرم پرداخت الکترونیک Alipay این شرکت ارائه شود.
عینک هوشمند گوگل
ازآنجاکه گوگل در یک سال اخیر بهخوبی توانسته است توجه افراد را به عینک هوشمندش و استفاده از آن برای امور مختلف جلب کند، بانکها هم آماده ورود به این عرصه شدهاند. درواقع موسسه مالی و بانکداری اسپانیایی Caixa Bank بهتازگی یک اپلیکیشن ویژه برای عینک هوشمند گوگل ارائه کرده است. این اپلیکیشن با مسیرهای درجشده و منتهی به نزدیکترین شعبه هماهنگ شده و روی نمایشگر عینک نمایش داده میشود، اطلاعاتی مانند فاصله با نزدیکترین شعبه و شماره تلفن را ارائه میکند و از سیستم تشخیص صدا هم بهره میبرد.
روباتیک
در یک مثال جالب از سرویس اتوماسیون شعبه، مشتریان در شعبههای مشخص از بانک ژاپنی Bank of Tokyo Mitsubishi UFJ قرار است مورد استقبال روباتهای ۵۸ سانتیمتری قرار بگیرند. این روباتهای انساننما که با نام NAO شناخته میشوند توسط شرکت روباتیک فرانسوی Aldebaran Robotics ساخته شدهاند و میتوانند به سؤالات رایج و اولیه مشتریان به ۱۹ زبان مختلف جواب بدهند و همچنین حالات چهره و رفتار مشتریان را تحلیل کنند.
هوش مصنوعی
تجزیهوتحلیل بزرگ دادهها نشان میدهد که بانکها امکان تکیهبر هوش مصنوعی بیش از گذشته را دارند. در سال ۲۰۱۴ بانک سوئیسی بزرگ UBS وارد یک توافق تجاری با شرکت نرمافزاری Sqreem شد که به کمک آن حجم بالای اطلاعات درباره رفتار یک مشتری خرد و جزئی میشود تا به آنها اطلاعات جزئی و شخصیسازیشده را بدهد.
این روزها حتی بعضی از روشهای بسیار قدیمی و سنتیتر بانکداری هم در حال تغییر و بهروز شدن هستند. تصویر چک دیجیتال در موبایلهای هوشمند -که در حال حاضر بهصورت گستردهای در آمریکا استفاده میشود- قرار است توسط مؤسسات مالی و بانکداری Barclays و Lloyds به بریتانیا هم بیاید و این امکان را به وجود بیاورد که اطلاعات پرداخت با استفاده از یک ابزار موبایل و به شکل دیجیتالی بهحساب بانکی گذاشته شود.