وبلاگ شخصی فرهاد کریم خانی -کارمند بانک رفاه کارگران

وبلاگ شخصی فرهاد کریم خانی -کارمند بانک رفاه کارگران

وبلاگ شخصی فرهاد کریم خانی -کارمند بانک رفاه کارگران

وبلاگ شخصی فرهاد کریم خانی -کارمند بانک رفاه کارگران

دستیابی به اقتصاد مقاومتی با تحول در ساختار بانکی

مرجع تحلیلی خبری بانکداری دیجیتالی: با توجه به بانک محور بودن اقتصاد کشور، بانک‌ها می‌توانند در دستیابی یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند که در این راستا برای دست‌یابی به اهداف موردنظر و ایفای نقش مؤثرتر می‌توان چابک سازی، اصلاح ساختارها روان‌سازی عملیات بانکی، رتبه‌بندی بانک‌ها را در اولویت قرارداد

در اقتصاد کشور به‌ویژه نرخ رشد منفی اقتصادی و تورم بالا در چند سال اخیر از یک‌سو و فشارهای تحریمی بر اقتصاد کشور ناشی از حاکمیت نظام سلطه بر اقتصاد بین‌الملل از سوی دیگر، ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی را نشان می‌دهد. بانک‌ها می‌توانند در دست‌یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

لذا بانک‌ها در رعایت مقررات، شفافیت بیشتر قراردادها، کاهش هزینه‌های تمام‌شده تأمین و تجهیز مالی و در نظارت بیشتر بر مصرف منابع می‌توانند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

گسترش فعالیت بانکداری در خارج از کشور در حوزه اقتصاد کلان باعث افزایش تجارت بین‌المللی، افزایش توان مالی پروژه‌ها و افزایش رشد اقتصادی کشور شده و برای بانک‌های کشور که درصدد افزایش منابع، افزایش سودآوری و کاهش ریسک هستند یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

برخی از استراتژی‌هایی در شبکه بانکی که می‌تواند در تحقق این هدف مؤثر باشد عبارت‌اند از: استراتژی عبور از مرزها، افزایش تعداد شعب در کشورهای خارجی، جذب مشتریان و شرکای خارجی آن‌ها، جذب مشتریان کشورهای طرف تجاری عمده.

مدیریت نقدینگی، تخصیص بهینه منابع، گسترش بانکداری الکترونیک، ساماندهی مطالبات معوق از مهم‌ترین الزامات شبکه بانکی در راستای اقتصاد مقاومتی است و مهم‌ترین راهکارهای مؤثر در این خصوص مشارکت حداکثری آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی از طریق اصلاح تأمین مالی در سیستم بانکی (شرکت‌های کوچک و متوسط)، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان با ارائه تسهیلات خرد، سیاست‌های پولی در خدمت نوآوری‌ها، درون‌زایی، تولید گرایی و توجه به بخش واقعی اقتصاد و تولید محور شدن ساختار تسهیلات بانکی است.

همچنین اولویت سرمایه‌گذاری به‌منظور تأمین مالی، واکنش هوشمند و فعال در برابر تحریم‌ها، مدیریت منابع و انضباط پولی، از دیگر راهکارها به‌منظور ارتقای بهره‌وری منابع و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.